9 powodów nieudanych wdrożeń marketing automation

Nie trzeba nikogo przekonywać, że prawidłowo wdrożona automatyzacja marketingu to znaczące korzyści dla firmy bądź organizacji. Ale czy zawsze takie projekty kończą się sukcesem? Okazuje się, że całkiem spora część wdrożeń, finalnie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Gdzie wówczas szukać przyczyn niepowodzeń?

Najłatwiej zrzucić winę na dostawcę oprogramowania i stwierdzić, że platforma nie działa tak jak należy lub zwyczajnie nie spełniła pokładanych w niej oczekiwań. Tymczasem w zdecydowanej większości przypadków, wina leży po drugiej stronie. To firmy i organizacje wdrażające marketing automation popełniają błędy, których skutkiem jest brak oczekiwanych efektów. Z tego artykułu dowiesz się jakie to błędy oraz jak ich uniknąć.

Brak odpowiedniej strategii

Brak odpowiedniej strategii może sprawić, że platforma marketing automation okaże się jedynie bardzo drogim narzędziem do wysyłania newsletterów. Mimo ogromnego potencjału, ciężko będzie wykorzystać jej możliwości. Brak przygotowanych person oraz zdefiniowanej ścieżki klienta? Komunikacja niedopasowana do cyklu życia użytkownika? To z pewnością nie pomoże Ci w skutecznym pozyskiwać klientów i budowaniu z nimi długotrwałych relacji. Dopiero działania prowadzone w oparciu o dobrze przygotowaną strategię, pozwolą z sukcesem realizować założone cele biznesowe.

Źle zdefiniowane KPI’s

Elementem, który z pewnością łączy wszystkie firmy, z sukcesem wdrażające automatyzację marketingu, są prawidłowo wyznaczone wskaźniki KPI. Jeśli nie będziemy w stanie zmierzyć i ocenić efektów naszych działań, nie możemy liczyć na końcowy sukces. Tylko dobrze dobrane KPI’s, ściśle powiązane z wyznaczonymi celami, pokażą nam czy realizowane działania przybliżają nas do zakładanych rezultatów.

Brak strategii contentowej

Istotą marketing automation, jest dopasowanie komunikacji do profilu użytkownika oraz jego etapu na ścieżce zakupowej. Brak treści odpowiadającej potrzebom klienta, to poważny błąd, który sprawi, że cała komunikacja będzie nieskuteczna. Czy w takim przypadku będziesz w stanie prowadzić efektywne działania? Nie licz na to, dopóki nie zaplanujesz i nie wdrożysz strategii komunikacji w oparciu o content wartościowy dla użytkownika.

Wykorzystanie niewielkiej części dostępnych funkcjonalności

Platformy marketing automation to narzędzia o ogromnej liczbie funkcjonalności. Maile, webpushe, sms-y, dynamiczny content, automatyczne scenariusze, segmentacja. Liczba dostępnych opcji może przywrócić o zawrót głowy. Wykorzystując tylko części z nich, znacząco obniżasz potencjał i ograniczasz możliwości jakie mógłbyś uzyskać dzięki systemowi marketing automation.

Brak działań optymalizacyjnych

Projekty w obszarze automatyzacji marketingu, nie są jednorazowym procesem. Przygotowanie i uruchomienie kampanii, to dopiero połowa sukcesu. Rzadko kiedy nowo rozpoczęte działania przynoszą wymierne korzyści. Zaplanowanie i uruchomienie działań, pomiar rezultatów, testowanie, wprowadzenie zmian optymalizacyjnych. Tak powinien wyglądać ciągły proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Jeśli się do tego nie zastosujesz, praca poświęcona na wdrożenie i uruchomienie systemu, nie przełoży się na oczekiwane rezultaty.

Brak kompetencji

Automatyzacja marketingu, to proces na który składa się wiele elementów, począwszy od zdefiniowania strategii, poprzez wdrożenie, a na uruchomieniu działań i optymalizacji kończąc. Każdy z tych etapów wymaga określonej wiedzy i kompetencji. Bez inwestycji w odpowiednie osoby oraz ich rozwój, nie będziesz w stanie zbudować przewagi konkurencyjnej.

Niewystarczająca jakość danych

W obszarze marketing automation wszystkie działania opierają się na danych. To one są sercem całego ekosystemu, bez którego niemożliwe jest podjęcie jakichkolwiek akcji. Zadbaj o to, aby gromadzić dane dobrej jakości i dbaj o higienę bazy danych.

Brak cierpliwości

Oczekujesz natychmiastowych efektów zaraz po wdrożeniu? Brak szybkich rezultatów sprawia, że tracisz cierpliwość? Musisz zmienić swoje podejście. Projekt marketing automation to długotrwały proces, na sukces którego wpływ ma wiele czynników. Uruchamiaj, testuj i optymalizuj różne strategie, kreacje oraz sposoby komunikacji. Bądź cierpliwy i systematyczny, a z całą pewnością w końcu pojawią się oczekiwane efekty.

Za dużo automatyzacji w automatyzacji:)

Na sam koniec pamiętaj, twoim celem jest budowanie relacji z klientami i projektowanie ich pozytywnych doświadczeń. Wykluczając wszelkie ludzkie interakcje, w pewnym momencie może okazać się, że uruchomione mechanizmy nie zawsze spełniają swoja rolę. Czasami warto spojrzeć z innej perspektywy i zweryfikować to, czy naprawdę każdy etap kontaktu z klientem, można i należy zautomatyzować.

Leave a Reply