Jak wybrać narzędzie do automatyzacji marketingu

Oprogramowania do automatyzacji marketingu mogą znacząco różnić się między sobą, tak samo jak potrzeby firm, które planują ich wdrożenie.  Istnieje jednak kilka kluczowych kwestii, które mają wpływ na to, czy wybrana platforma marketing automation będzie odpowiednią opcją dla Twojej firmy.  Oto kluczowe elementy, które powinieneś rozważyć, przed dokonaniem wyboru.

Koszty – początkowe oraz w trakcie użytkowania

Wprawdzie narzędzia do automatyzacji marketingu mają nam pomóc generować wyższe dochody, ale  wszak nie są one za darmo. Początkowe koszty mogą obejmować opłaty za konfigurację, za dodatkowe szkolenie dla zespołu. Stałe miesięczne koszty to z reguły abonament w zależności od pakietu z którego korzystamy oraz czesc zmienna, która może zależeć np od wielkości posiadanej bazy, liczby wysyłanych mali, lub ilości przetwarzanych przez system danych itp. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z warunkami cenowymi, aby móc ocenić jakie będą koszty i zaplanować odpowiedni budżet.

Dostępne funkcjonalności

Potrzeby firm mogą znacznie się od siebie różnić. Zupełnie inne wymagania będzie miał  niewielki sklep internetowy, a zupełnie inne duża korporacja. Oprogramowanie do automatyzacji marketingu możemy podzielić na 3 kategorie:

  • specyficzne dla danego kanału: koncentrują się na jednym typie działania, na przykład tworzeniu i wysyłaniu e-maili. Będziesz musiał zintegrować je z innymi rozwiązaniami z których korzystasz,  ale zazwyczaj są niedrogie i łatwe do wdrożenia.
  • obsługujące środkowy i dolny lejek sprzedażowy: najpopularniejszy typ systemów marketing automation, posiadający narzędzia do budowania profili użytkowników, generowania leadów, oraz spersonalizowanej komunikacji. Natomiast bez funkcji pozwalających przyciągać użytkowników na stronę, wspomagających działania z zakresu content marketingu.
  • zapewniające obsługę całego lejka: są to w pełni funkcjonalne platformy, wykorzystujące metodologię inbound marketingu, w tym SEO oraz inne organiczne sposoby przyciągania użytkowników. Pozwalają na budowanie świadomości oraz zwiększanie zainteresowania, a nie tylko twardą sprzedaż.

Łatwość użycia

Oprogramowanie powinno być łatwe w użyciu, aby w sposób prosty i intuicyjny umożliwiać wykonywanie zadań. Jeśli jest zbyt rozbudowane i zaawansowane (w porównaniu do naszych potrzeb), a jego obsługa zbyt skomplikowana, należy się zastanowić nad takim przydatnością takiego rozwiązania. Może się okazać, iż będzie wymagać ono dodatkowego przeszkolenia, czy dłuższego czasu do wdrożenia osób, które będą na nim pracować. Oprogramowanie powinno być łatwe do opanowania, jego obsługa intuicyjna,  dzięki czemu osoby na nim pracujące będą mogły efektywniej wykonywać swoje obowiązki.

Raportowanie i analityka

Jeśli narzędzie ma spełniać swoje funkcje, bez wątpienia musimy precyzyjnie mierzyć efekty naszych działań. To czy marketing automation daje nam możliwość precyzyjnego śledzenia, pomiaru i oceny realizowanych działań ma kluczowe znaczenie dla naszego biznesu. Odpowiednie dashboardy, raporty w czasie rzeczywistym,  możliwość zaawansowanych analiz – to powinno cechować dobry system do automatyzacji marketingu.

Dostęp do API / integracja

Oprogramowanie powinno mieć możliwość integracji  z innymi systemami. Być może, jeśli zależy ci na prostym rozwiązaniu, wówczas dostęp do Api nie będzie potrzebny. Jeśli jednak zamierzasz integrować platformę z innymi systemami używanymi w Twojej organizacji, koniecznie musisz mieć dosęp do API. Dzięki temu programiści będą mogli połączyć ją z dowolną inną aplikacją w celu pełnej automatyzacji.

Bezpieczeństwo danych

Bezpieczeństwo danych w zależności od wielkości firmy może mieć kluczowe znaczenie. Tymczasem wiele platform zwiększone bezpieczeństwo oferuje jest zazwyczaj tylko w najdroższych pakietach “Enterprise”. Nigdy nie powiedzą, że inne plany mają gorzej niezabezpieczone dane, ale mogą nie spełniać standardów wymaganych przez część firm.

Support i wsparcie

Większość dużych dostawców automatyzacji zapewnia support na odpowiednim poziomie, oraz ciągłe wsparcie klienta. W zależności od wybranego pakietu, możesz też mieć dostęp do dedykowanego accounta, z określoną ilością godzin do wykorzystania. Nie jest to standardem, więc powinieneś wybrać opcję z największym możliwym zakresem godzin, w których dostępna jest bezpośrednia pomoc telefoniczna lub kontakt mailowy.

 

Jak wynika z powyższych punktów, wybór narzędzia do automatyzacji marketingu nie jest prostym zadaniem. Tym trudniej jest je zrealizować, jeśli nie posiada się odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tym obszarze. Dlatego pamiętaj, żeby nie popełnić bardzo często spotykanego błędu i nie zaczynać swojej przygody z automatyzacją marketingu od wyboru narzędzia. Pierwszym krokiem powinna być wnikliwa analiza Twojej organizacji oraz przygotowanie strategii marketing automation. Dopiero wówczas możesz zacząć etap wybór platformy, która zapewni Ci wszelkie potrzebne funkcjonalności i w ostatecznym rozrachunku przyniesie wymierne korzyści biznesowe.

Leave a Reply