Planujesz przeprowadzić szkolenie z automatyzacji marketingu w Twojej firmie, ale nie do końca wiesz jak się do nich przygotować, aby osiągnąć zakładany efekt? Zorganizować je tak, aby Twoi koledzy i koleżanki z pracy nie mieli poczucia zmarnowanego czasu, a Ty miał świadomość dobrze zainwestowanych pieniędzy. Oto co powinieneś zrobić, aby w pełni wykorzystać planowane szkolenie.
Szkolenie marketing automation – jak się do niego przygotować
Dobre przygotowanie wymaga przeprowadzenia audytu procesów w organizacji oraz dostępnych danych.
- Przeprowadź analizę obecnej strategii
Spójrz na obecny biznesplan oraz strategie, którą wykorzystujesz w swoich działaniach. Zweryfikuj jej założenia, główne punkty oraz realizowane cele. - Zweryfikuj kanały, w których komunikuje się Twoja firma
Sprawdzić, czy odpowiednio śledzicie oraz analizujecie skuteczność komunikacji dla poszczególnych segmentów klientów. - Oceń jaki potencjał mają Twoje usługi/produkty w każdym z kanałów
Być może jedna z Twoich kategorii lepiej sprzedaje się poprzez social media, a inna kategoria, która może być dobrana pod kątem segmentu nastawionego na oferty promocyjne lepiej sprzedaje się w kampaniach rabatowych, wysyłanych w newsletterze. - Zrób analizę potencjału Twojej grupy docelowej
Zastanów się nad tym, czy docierasz do właściwych klientów, czy np. nie przepalasz budżetu na klientów, którzy konwertują tylko raz, a następnie nie wracają. Może np. pozycjonujesz się na frazy kluczowe, na które konkurujesz już 40 firmami i warto np. znaleźć inną niszę informacyjną, która pozwoli Ci zrealizować zakładane cele biznesowe i strategiczne. - Oceń działania konkurencji
Sprawdź co konkretnie robi konkurencja w Twoim obszarze. Być może robi niewiele i np. wdrożenie paru prostych taktyk marketing automation spowoduje w Twoim biznesie znaczące wzrosty. Jeśli jesteś odpowiednio rozpoznawalną marką, warto też spojrzeć choćby w monitoring social media, aby sprawdzić co mówią o Twojej marce klienci. Jak wypadasz w benchmarkach rynkowych, jeśli chodzi np. o satysfakcję klienta. - Sprawdź jakie są obecnie trendy na rynku
Warto posłużyć się opracowaniami firm zajmujących się przewidywaniem trendów, jak Trendhunting, Trendone, czy też konsultantami, którzy zajmują się przewidywaniem trendów w konkretnych obszarach, jak Zuza Skalska, czy też Natalia Hatalaska. - Zweryfikuje poziom wiedzy oraz kompetencji w Twojej firmie
Jeśli jesteś jedyną osobą, która dobrze zna i rozumie meandry marketingu internetowego, to może warto byłoby się zastanowić w pierwszym etapie, nad wyrównaniem wiedzy uczestników oraz ich kompetencji. Jest bardzo wiele darmowych szkoleń na ten temat, oraz materiałów, które możesz znaleźć w Internecie. - Wprowadź trenera/szkoleniowca w procesy swojej organizacji
Zapoznaj go z wyzwaniami, udostępnij mu dane ze wszystkich źródeł do analizy. Zorganizuj krótkie 15 minutowe spotkanie z uczestnikami potencjalnego szkolenia.
Co zyskasz dzięki dobremu przygotowaniu?
Poświęcony czas i trud włożony w realizację powyższych punktów bez wątpienia Ci się opłaci. Ich realizacja przyniesie Ci określone korzyści.
- Pozwoli Tobie i firmie szkoleniowej na przeanalizowanie obecnej sytuacji w firmie.
- Wyrówna poziom wiedzy w Twojej firmie, ale też wiedzy trenerów na temat Waszej firmy, potencjalnych wyzwań i obszarów kluczowych do zaadresowania.
- Pozwoli na zdefiniowanie głównych celów szkolenia oraz sposobów wdrażania wiedzy po szkoleniu.
- Pozwoli na dobranie właściwej formy szkolenia – szkolenie w zamkniętej grupie dla zarządu, czy też szkolenie interdyscyplinarne z różnymi działami z firmy (rekomendowane).
- Pozwoli zdefiniować konkretny cel bądź wyzwanie, w oparciu, o który powinno zostać przeprowadzone szkolenie marketing automation.
- Zweryfikuje dotychczasowe doświadczenie uczestników w obszarze marketing automation oraz znajomości konkretnych narzędzi.
- Ułatwi dobrać odpowiedni poziom szkolenia, zaplanować odpowiedni proces szkoleniowy oraz zyskać pewność, że uczestnicy po jego odbyciu będą mieć poczucie dobrze zainwestowanego czasu.
- Szkolenie nie powinno skończyć się jedynie pozyskaniem wiedzy, ale zmianą myślenia w organizacji o automatyzacji marketingu oraz konkretnymi pomysłami do wdrożenia.