Kariera w automatyzacji marketingu

Kompetencje w zakresie automatyzacji marketingu stają się jedną z najbardziej pożądanych umiejętności w obszarze marketingu i w biznesie. Ma to duże znaczenie dla osób z branży, które planują rozwój swojej zawodowej kariery.

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z potencjału drzemiącego w automatyzacji marketingu. Zapotrzebowanie na ludzi posiadających kompetencje w tym obszarze bezustannie rośnie. Dochodzi wręcz do tego, że firmy nie są w stanie znaleźć odpowiednich specjalistów, na oferowane przez nich stanowiska.

Jeśli posiadasz w swoim portfolio doświadczenie i umiejętności związane  automatyzacją marketingu, jest to bez wątpienia szansa dla Ciebie na wykorzystanie jej do awansu, wyższych zarobków, czy znalezienia lepszej pracy.

Praca w automatyzacji marketingu

Planując karierę w automatyzacji marketingu masz wiele obszarów, w których możesz  ją realizować:

  • E-mail marketing – pomimo, iż nie jest to nowa branża, specjaliści wciąż są bardzo poszukiwani. Krajobraz się zmienia, konkurencja staje się coraz większa i trzeba wkładać coraz więcej wysiłku, by osiągać dobre rezultaty. Email marketing jest coraz bardziej zaawansowany i zautomatyzowany. Dlatego firmy poszukują specjalistów od automatyzacji marketingu, których cechują zdolności analityczne i są innowacyjni. Przykładowe stanowiska to: specjalista ds. email marketingu.
  • E-commerce to kolejny szczególnie gorący obszar dla ekspertów w dziedzinie automatyzacji. Ponieważ zakupy online stają się coraz powszechniejsze, klienci mają rosnące oczekiwania dotyczące płynnego i usprawnionego działania. Automatyzacja i personalizacja komunikacji w całym procesie zakupowym poprawia doświadczenie klientów i zwiększa sprzedaż. Przykładowe stanowiska to: Specjalista ds. automatyzacji marketingu, Manager marketing automation.
  • Ogólna automatyzacja i integracja z systemami CRM. Istnieje coraz więcej technologii, z których korzystają marketerzy i  które pomagają im lepiej docierać do odbiorców. Ale sprawienie, by wszystkie te narzędzia i platformy działały wspólnie jest niezwykle trudne. Integracja platform CRM z narzędziami wspierającymi proces sprzedaży, to nie lada wyzwanie i na pewno obszar o dużym potencjale do rozwoju. Przykładowe stanowiska to specjalista ds. CRM, Menedżer ds. automatyzacji procesów marketingowych.
  • Konsulting – możesz wybrać także mniej standardowy sposób na rozwój swojej kariery,  Niekoniecznie w oparciu o korporacyjną ścieżkę zawodową. Istnieją inne możliwości aby znaleźć odpowiednie miejsce dla siebie w branży automatyzacji. Jedną z opcji jest praca jako niezależny konsultant ds. automatyzacji marketingu. Szybki rozwój branży i coraz większy rynek może się okazać szansą na znalezienie ciekawego i opłacalnego zajęcia. Taka forma współpracy może się okazać dużo bardziej dochodowa, niż stały etat i otworzyć Ci drzwi do firm, do których w przeciwnym razie trudno byłoby się dostać. Istnieje wiele firm, które z różnych powodów nie są w stanie zatrudnić na stałe pracowników zajmujących się automatyzacją w pełnym wymiarze godzin, ale są gotowe dobrze zapłacić za tym czasowe wsparcie oraz know-how który dostarczają doświadczeni konsultanci. Przykładowe stanowiska to: konsultant ds. marketing automation, konsultant ds. automatyzacji marketingu

Jak rozpocząć karierę w automatyzacji marketingu

Jeśli pracujesz w dziale marketingu, ale nie miałeś dotychczas styczności z automatyzacją, nic straconego. Potraktuj marketing automation jako szansę, które pozwoli Ci stać się poszukiwanym ekspertem w tej dziedzinie. Zaplanuj swoją karierę i weź pod uwagę wszystkie elementy, które będą miały kluczowe znaczenie dla sukcesu i pomogą Ci zrealizować określone cele.

  1. Oceń swoje mocne i słabe strony
    Zweryfikuj jakie umiejętności oraz doświadczenie już posiadasz, które może być przydatne na nowej ścieżce kariery. Nawet jeśli nie było to twoim głównym zajęciem, być może miałeś styczność z automatyzacją określonych procesów, lub uczestniczyłeś w pokrewnych projektach.
  1. Bądź gotów do nauki 
    Zainwestuj w siebie. Bądź gotów zdobywać nowe umiejętności i kompetencje

    • weź udział w kursach z naciskiem na automatyzację marketingu,
    • czytaj branżowe blogi,
    • śledź trendy i najnowsze rozwiązania w dziedzinie automatyzacji marketingu,
    • nawiąż kontakty, śledź profile osób z branży,
    • zapisz się do grup dyskusyjnych.
  1. Naucz się obsługi platform 
    Rozważ odbycie kursu i zdobycie certyfikacji w używanym na rynku oprogramowaniu np Salesforce lub Hubspot. Jest on wykorzystywany przez wiele firm rożnej wielkości w sektorze usług finansowych, opieki zdrowotnej, nauki, handlu detalicznego, komunikacji i mediów, produkcji.. Zapoznaj się z najlepszymi platformami marketingowymi Big Data, takimi jak platformy IBM, Domo lub Oracle. Opanowanie obsługi tego typu oprogramowania sprawi, że staniesz się atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy.

Obecnie istnieje spore zapotrzebowanie na specjalistów od marketingu i automatyzacji. Wiele osób z takim doświadczeniem i kompetencjami może nawet nie zdaje sobie sprawy, ze są tak poszukiwani. Jeśli ostatnio nie sprawdzałeś co się dzieje na rynku pracy, teraz jest idealny czas aby to zrobić. Możesz być zaskoczony możliwościami, które znajdziesz.

Leave a Reply