Szkolenie marketing automation czyli jak zostać specjalistą od automatyzacji marketingu

Coraz więcej firm sięga po rozwiązania z obszaru automatyzacji marketingu. Aby sprawnie i skutecznie takie działania realizować, potrzebni są pracownicy z odpowiednia wiedzą i kompetencjami. Jak sama nazwa wskazuje, w takim przypadku dobrze jest mieć na pokładzie specjalistę ds marketing automation.

Jak zostać specjalistą

Jest to branża, która dopiero się rozwija, nie ma więc na rynku zbyt wielu osób posiadających odpowiednie kwalifikacje. Czy jest to szansa dla osób szukających nowej ścieżki w karierze? Bez wątpienia tak. Rynek marketing automation będzie rósł z każdym rokiem, a co za tym idzie, będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów z określoną wiedzą i umiejętnościami.

Zastanówmy się zatem jakie to umiejętności powinien posiadać specjalista ds marketing automation oraz w jaki sposób może je nabyć. Czy wystarczy branżowa literatura, specjalistyczne blogi lub webinary? Czy może warto zainwestować w szkolenie marketing automation lub porządny kurs online? Należy dobrze się zastanowić, jakie podejście może przynieść największe korzyści. W znalezieniu odpowiedzi na te pytania, pomoże nam analiza kompetencji, oraz wiedzy potrzebnej do zostania specjalistą ds automatyzacji marketingu. To pozwoli ocenić czy szkolenie marketing automation to dobry wybór.

Uruchomienie popupa z formularzem zapisu na newsletter oraz jednej czy dwóch kampanii mailowych, nie uczyni z nas specjalisty, który będzie mógł z dumą stwierdzić, że wdrożył automatyzację marketingu w swojej firmie. Jest to dużo bardziej złożony proces i wymaga realizacji wielu działań, począwszy od zdefiniowania strategii, poprzez wdrożenie, a na uruchomieniu działań i optymalizacji kończą. Każdy z tych etapów wymaga określonej wiedzy i kompetencji.

Obszary wiedzy i kompetencje specjalisty ds marketing automation

Definiowanie strategii

Na tym etapie specjalista powinien umieć dokonać analizy organizacji, która pozwoli mu odkryć potrzeby firmy w kontekście marketing automation oraz zidentyfikować kluczowe osoby, od których zależeć będzie powodzenie projektu. W kolejnym kroku formułując strategię, powinien swobodnie poruszać się wśród takich zagadnień jak definiowanie grupy docelowej i profilu klienta, określenie propozycji wartości, oraz projektowanie ścieżki klienta. Przygotowując plan komunikacji z użytkownikami na poszczególnych etapach, musi poradzić sobie z ułożeniem strategii contentowej, personalizacją przekazu, oraz właściwą segmentacją.

Wdrożenie

W fazie wdrożenia, po pierwsze musi wiedzieć jak ocenić i wybrać odpowiednie oprogramowanie, aby zaspokajało potrzeby organizacji. To wymaga dobrej znajomości tego jak działają systemy marketing automation, oraz jakie funkcję oferują. Naturalnie musi znać wszystkich najpopularniejszych platform, ale rozmawiając z dostawcą powinien wiedzieć o co zapytać oraz według jakich kryteriów, ocenić przydatność narzędzia względem konkretnych wymagań. Sam proces wdrożenia wymaga kompetencji sprawnego zarządzania projektem wdrożeniowym oraz przynajmniej podstawowej wiedzy dotyczącej architektury systemów i baz danych. Tutaj naturalnie będzie miał wsparcie działu IT (a przynajmniej w teorii powinien mieć:)), ale bez wystarczającej wiedzy, nie będzie w stanie odpowiednio ocenić, zaplanować i zlecić prac wdrożeniowo-integracyjnych.

W niektórych przypadkach, w szczególności jeśli chodzi o popularne platformy e-commerce, standardowa implementacja jest dość prosta i ogranicza się do kilku kliknięć. Mowa o przypadkach, gdzie systemy marketing automation mają już gotowe moduły integracyjne.

Realizacja działań

Samo “wyklikanie” kampanii, wymaga sprawnej obsługi systemu. Tutaj na pewno przyda się praktyczne doświadczenie związane z pracą na danej platformie. Co w przypadku kiedy takiego nie ma? Wiedza na temat tego jak są skonstruowane systemy oraz jak działają, w znacznym stopniu powinna ułatwić oswojenie się i szybkie opanowanie interfejsu. Sama obsługa systemu, to zdecydowanie za mało. Dobry specjalista marketing automation przede wszystkim musi wykazać się umiejętnością doboru odpowiednich działań, które pozwolą realizować przygotowaną strategię. Czyli innymi słowy przyciągać, angażować i konwertować użytkowników na klientów oraz maksymalizować ich wartość życiową.

Optymalizacja

W tym wypadku bez wątpienia przydadzą się kompetencje analityczne. Wiedza o tym, jak prawidłowo mierzyć skuteczność działań, dobierając prawidłowe wskaźniki KPI. Zarówno na poziomie celów strategicznych jak i działań na poszczególnych etapach ścieżki użytkownika.
Testowanie i optymalizowanie kampanii, wymaga z kolei wiedzy o tym jak przeprowadzać skuteczne testy i interpretować ich wyniki.

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tej wyliczanki? Z pewnością takie, iż samodzielna realizacja projektu marketing automation wymaga całkiem sporego zestawu kompetencji i wiedzy z przynajmniej kilku obszarów. Każdy element tej układanki, składa się na końcowy sukces.

Marketing automation szkolenie, czy warto?

Jak w takim razie zdobyć powyższe kompetencje? Nie ma na to prostego przepisu. Dobrym sposobem, będzie czerpanie wiedzy z wszelkich możliwych źródeł, takich jak blogi, ebooki, webinary. Materiałów w sieci jest całkiem sporo. Niestety żadne z nich nie zapewnia kompleksowej wiedzy pozwalającej zagospodarować cały proces. Dlatego inwestycja w dobre szkolenie marketing automation może się okazać jednym z najskuteczniejszych sposobów. Dla osób początkujących będzie ono świetną okazją do zdobycia kompleksowej wiedzy potrzebnej do samodzielnej pracy. Dla osób bardziej zaawansowanych, będzie sposobem na usystematyzowanie wiedzy, zdobycie dodatkowych informacji oraz tzw “good practices”, dzięki czemu ich działania będą jeszcze skuteczniejsze.

W przypadku szkoleń dotyczących automatyzacji marketingu, szczególnie ważne jest, aby odbywały się one w formie praktycznych zajęć. Pracując na konkretnych case’ach, szukają rozwiązań dla konkretnych problemów, można nauczyć się jak z powodzeniem wykorzystywać marketing automation w celu poprawienia efektywności działań.

Szukasz kompleksowej wiedzy na temat automatyzacji marketingu?

Sprawdź czego możesz nauczyć się na naszych szkoleniach

Leave a Reply